CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Thursday, May 14, 2009

.....panduan berkenalan di internet......

1. Hati-hati dan bataskan maklumat untuk dikongsi.

Sukar menilai keikhlasan dan hati budi rakan yang baru dikenali di internet. Jadi bagi mengelak menjadi mangsa, eloklah berhati-hati dan jangan kongsi semua maklumat diri.

2. Jangan beri kepercayaan penuh.

Ini penting kerana dalam dunia siber, ramai cenderung menipu. Kita perlu selalu berhati-hati dalam menerima maklumat lebih-lebih lagi daripada mereka yang menjadikan internet sebagai alternatif mencari jodoh.

3. Usah sandarkan harapan tinggi.

Selalunya, dalam hubungan maya, ramai cenderung menampilkan diri mereka insan terhebat. Bagi golongan mudah terpedaya, mereka mula menaruh harapan tinggi seperti biarlah si dia kacak atau berkedudukan. Hakikatnya, ramai yang hampa apabila bertemu kali pertama di alam nyata!

4. Jaga etika berbahasa.

Biarpun hanya di internet, budi bahasa perlu dijaga. Hormati orang lain dengan tidak berbincang isu yang sensitif atau tidak disenangi teman maya. Selain itu, kita harus mengelak membincangkan isu berbaur negatif yang boleh mencetus pergaduhan. Jika terasa individu yang dilayan di talian mencurigakan, abaikan saja!

5. Berhati-hati apabila memuat turun foto.


Banyak iktibar yang kita peroleh daripada kes pencerobohan laman web termasuk yang membabitkan penyebaran gambar orang lain. Sehubungan itu, berhati-hatilah! Jangan sesekali memuat turun gambar kurang sopan kerana dikhuatiri akan disalahgunakan!

1 comments:

Anonymous said...

bad ...cam selalu berkenalan jer